Navigatie

 

Rechtshulp

Deze week werd bij het programma Radar op NPO 1 de rechtshulp via verzekeringsmaatschappijen aan de kaak gesteld, omdat daar nogal eens over geklaagd wordt.

Zelf kom ik regelmatig in de praktijk mensen tegen, die wel verzekerd zijn voor rechtshulp, maar toch liever de service van een advocatenkantoor willen hebben. Want daar schort het nogal eens aan bij rechtsbijstandverzekeringen. Bij service gaat het dan vaak om snelheid. Zeker bij bijvoorbeeld een ontslag op staande voet is het essentieel dat snel gereageerd en gehandeld wordt. Komt het tot een zitting, dan is dat vaak pas de eerste keer dat een verzekerde zijn gemachtigde van de verzekeringsmaatschappij ziet. Alles verloopt telefonisch. Zelf vind ik dat een kwalijke zaak, want het is belangrijk om ook op de hoogte te zijn van de persoon van cliënt. Hoe reageert iemand? Gaat het om een verlegen iemand of mogelijk om een sterk verbaal iemand. Ik vind het belangrijk in te schatten hoe een cliënt gaat reageren tijdens een zitting, zodat vooraf de cliënt goed voorbereid kan worden. In een persoonlijk contact met de cliënt kan ik ook beter en completer alle voor zijn zaak relevante informatie verkrijgen.

Over de kwaliteit van rechtshulpverleners kan ik zeggen, dat ik zeker wel eens goed ingevoerde rechtshulpverleners tegen kom, maar de andere kant komt ook vaak voor. Arbeidsrecht vereist specialistische kennis, zeker sinds de komst van de nieuwe Wet Werk en Zekerheid. Vooraf kan niet gecontroleerd worden of zo’n rechtshulpverlener gespecialiseerd is, wat bij arbeidsrechtadvocaten veelal wel het geval is. Uit de website kan bijvoorbeeld blijken of zo’n advocaat is aangesloten bij een specialistenvereniging.

Arbeidsrechtelijke zaken worden vaak via onderhandelingen afgewikkeld. Het is dan zaak om scherp voor de cliënt te onderhandelen om zo een zo goed mogelijk resultaat te verkrijgen. Het verbaast mij soms dat in het kader van die onderhandelingen de rechtshulpverlener akkoord gaat met een voorstel, terwijl ik weet dat er nog wel ruimte bestaat om door te onderhandelen. In die zaken kan ik mij niet aan de indruk onttrekken, dat het voor juristen bij een verzekeringsmaatschappij vooral belangrijk is om zaken zo snel mogelijk af te handelen, wat niet altijd in het voordeel van de verzekerde is.

Ik begrijp natuurlijk goed dat het een economisch verhaal is. Jaarlijks een premie betalen en daarmee is een verzekerde afgedekt qua kosten. De vraag is evenwel of het geen goedkoop/duurkoop-situatie is en of de verzekerde niet beter af zou zijn bij een snellere, meer specialistische afwikkeling van het rechtsprobleem. Over het algemeen worden bij onderhandelingen over een beëindigingsregeling de kosten van de advocaat voor een groot deel als onderdeel van die onderhandelingen bij de werkgever gelegd, zodat de zaak per saldo weinig of niets kost voor de werknemer.

Mr J. (Hanneke) van Haarlem

BLOGARCHIEF

  • april 2024
  • maart 2024
  • januari 2024
  • november 2023
  • september 2023
  • augustus 2023
  • juli 2023
  • mei 2023
  • april 2023
  • maart 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • augustus 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • april 2022
  • maart 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • augustus 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • mei 2021
  • april 2021
  • maart 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juli 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • maart 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • april 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augustus 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • april 2013
  • maart 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • augustus 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012

  • TAGS

    Ontvang onze gratis juridische tips
    Van Zinnicq Bergmann advocaten publiceert regelmatig een gratis e-mail-nieuwsbrief met daarin juridische tips. Wil je als eerste op de hoogte zijn? Schrijf je nu in!

    Nieuwsbrief

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.